Thursday, November 19, 2009

Dia seorang soldadu

Kecenderungan kawan kawan termasuk aku pada kerjaya pasukan berseragam masa sekolah sekolah dulu memang tinggi. Siapa yang tak join kadet kira kodi abis la. Mesti kena kutuk, paling tidak kena pulau je. Masih ingat kawan aku, Wa Dollah yang saiznya paling tak cukup inci masa tu pun ada cita cita nak jadi pegawai polis.

Namun selepas SPM, cuma tinggal beberapa kerat je yang masih taksub dan teruja dengan cita cita masa kanak kanak dulu. Mungkin kerana terpaksa ada juga lantaran ilmu sifir matematik kurang lancar. Pernah juga aku apply jawatan inspektor selepas STPM dulu, tapi awal awal lagi borang kena reject. Aku syak ayah aku pakai orang dalam suruh orang comot comotkan borang aku tu sebab dia tak suka aku jadi polis. Biar jadi menteri jangan jadi polis katanya.

Aku tak berapa ingat dah di kalangan geng geng Galing Kem aku, berapa ramai yang masuk jadi tentera dan polis. Geng rapat aku Joe Mahmud sekarang dah jadi Inspektor Shahab. Din Zimbo bila dia nak jadi ASP aku tak pasti. Edi Norzamri, Sahar Musang, Esot, Nizam Uban dan Azam Uban khabarnya masih dalam bidang ketenteraan ATM dan TUDM. Ada juga yang aku dengar buat perangai cam main polis sentri, lari dari training askar sebab tak tahan berjauhan dengan mak ayah barangkali.

Aku kira, cita cita aku sebelum ni nak jadi pegawai beruniform sedikit terlaksana sekarang. Kerja kilang.....ada uniform jugak apa!









**nota hujung: cilake Adi, lu mesej gua lu gugel bumi tadi... Air Keruh Galing Kem masih ada! Gua terus teringat saat gua lemas kat situ.

2 comments:

Prodigy said...

ayah lu polis jugak ke bro?

Mie Master^G said...

a ah...dah pencen pun...dulu kat kuantan, tukar jadi mafia polis (FRU) pindah K.Trganu...pencen, balik kelate.....gua pun polis sipi2 gak...gua ada polisi takaful...lu ada polisi? baik lu amik cepat!